هستی از نگاه یاسپرس و هایدگر

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده آرام عطاردی
  • استاد راهنما محمد اکوان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

این پایان نامه تحت عنوان «هستی از نگاه یاسپرس و هایدگر» به تحقیق و پژوهش در خصوص «هستی» از دیدگاه آنها پرداخته که در چهار فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات طرح، فصل دوم به هستی از نگاه یاسپرس ، فصل سوم به هستی از نگاه هایدگر و فصل چهارم به بررسی تطبیقی دیدگاه یاسپرس و هایدگر راجع به هستی است. اصطلاح هستی بیشتر مربوط به یاسپرس فیلسوف آلمانی است.و یاسپرس معتقد است من یک فیلسوف هستی ام و عنوان اگزیستانسیالیست را نمی پذیرم. اگزیستانسیالیسم فلسفه هستی است وهستی انسان اولین و بنیادی ترین حقیقت است. مساله ای که یاسپرس مطرح می کند مساله ای مربوط به وجود و اینکه وجود چیست؟ تمام فلسفه یاسپرس مبتنی است بر اساس تمایز میان پدیدار و وجود. یاسپرس معتقد است هست بودن همان نفس است. فلسفه یاسپرس بیشتر در سه زمینه شرح و بسط یافته و سه نحوه وجود در آن تشخیص و تمییز داده که هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند: 1- وجود: آنجا یا وجود متعین یعنی متعلق ادراک یا جهان 2- وجود- من یا فاعل ادراک یا هست بودن 3- وجود فی نفسه که تعالی نامیده می شود. سه بخش فلسفه مربوط به این سه نحوه وجود یا موجود عبارت است از اکتشاف جهان و وضوح روشنایی هست بودن مابعدالطبیعه. هایدگر فیلسوف پدیدارشناس معروف آلمانی است و معتقد است هست بودن نگرانی است و این نگرانی است که هست بودن از طرفی رو به آینده دارد. هایدگر با مراجعه به ریشه و معنوی لغوی وجود لفظ لاتینی ex- sistere هست بودن را خروج و بیرون شده از ] قیام ظهوری[ معنی کرده است. یکی از گسترده ترین و عمیق ترین و اصلی ترین مسائل هایدگر این است که چرا به جای هیچ چیزی هست؟ این مسئله گسترده ترین؟ است چون درباره هر چه هست و تمام موجودات بحث می کند، عمیق ترین است چون آنچه درباره آن بحث می شود و اصلی ترین است چون در همه مسائل ماخوذ و مندرج است. سوال اساسی در مابعدالطبیعه این است که «چگونه است وجود» یا «معنی وجود چیست؟» آنچه ما درصدد یافتن آن هستیم این است که موجود هست و اینکه آن از چه هست و اصلاً هست و نه هیچ . نام این مابعدالطبیعه هستی شناسی است. واژگان کلیدی: هستی، وجود، مابعدالطبیعه، اگزیستانسیالیسم، پدیدار، قیام ظهوری.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تعریف و تشخیص انسان از نگاه ملاصدرا و کارل یاسپرس

یاسپرس و صدرا گرچه به دو منظومه فکری متفاوت تعلق دارند ولی هر دو بر ضرورت شناخت انسان تاکید و به وجود هسته ای مرکزی به نام نفس اشاره دارند که به علت فعالیت و مدرک بودن و نیز حرکت و آزادی غیر قابل تعریف و شناسایی حدی است این حقیقت دارای تعیین ها و تحصل ها و مراتب بی شمار است اساساً انسان دارای ماهیتی از پیش تعیین شده نیست و هر فردی خود نوع منحصر به فرد است در نظام فکری صدرا نفس و بدن با هم ارتباط...

متن کامل

کارل یاسپرس و نگاه وجودی به علیت

این مقاله تلاشی است برای بررسی دیدگاه فلسفۀ وجودی یا مکتب اگزیستانسیالیسم دربارۀ یکی از موضوعات فلسفۀ متعارف در عرصۀ وجود‌شناسی. این مسأله بویژه از این جهت اهمیت دارد که پیروان این مکتب، بجای پرداختن به مفاهیم کلی و انتزاعی، می‌کوشند به شناخت وجود انسان اصیل که در متن زندگی با مسایل گوناگون درگیر است بپردازند؛از این رو بازخوانی آرای‌ ایشان در مباحث هستی‌شناختی با ارزرش می‌نماید. در این مقاله بر...

متن کامل

پلورالیزم هستی شناختی و معرفت شناختی در فلسفه‌ کارل یاسپرس

کارل یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی در صدد است تا ناپیوستگی و شکافی را که در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی فلسفه‌های رایج پیشین وجود داشت با بازشناسی قلمرو هستی پر کند. اشتباه فلسفه‌های پیشین در این بود که با یگانه دانستن قلمرو هستی سعی داشتند با ابزار معرفتی واحدی که آن را حق می‌دانستند به شناخت حقیقت از غیر حقیقت بپردازند. به عقیده یاسپرس هستی دارای قلمرو‌های متعدد است که هر یک از آنها ابزار...

متن کامل

کارل یاسپرس و نگاه وجودی به علیت

این مقاله تلاشی است برای بررسی دیدگاه فلسفۀ وجودی یا مکتب اگزیستانسیالیسم دربارۀ یکی از موضوعات فلسفۀ متعارف در عرصۀ وجود شناسی. این مسأله بویژه از این جهت اهمیت دارد که پیروان این مکتب، بجای پرداختن به مفاهیم کلی و انتزاعی، می کوشند به شناخت وجود انسان اصیل که در متن زندگی با مسایل گوناگون درگیر است بپردازند؛از این رو بازخوانی آرای ایشان در مباحث هستی شناختی با ارزرش می نماید. در این مقاله برا...

متن کامل

مسأله هستی از دیدگاه هایدگر و ارسطو

مسأله ای که هایدگر پژوهش خود را در کتاب هستی و زمان با آن آغاز می کند بی شباهت با آغاز کتاب گامای متافیزیک نیست. ارسطو در آن جا می گوید «دانشی هست که به هستی چونان هستی و اعراضِ ذاتی آن، به خودی خود، نگرش دارد» (1003 الف 23 – 22). ارسطو برای هستی چهار معنی قایل است: هستی بالعرض، هستی به معنای صادق بودن، هستی بالقوه و بالفعل و هم چنین هستی بر حسب اشکال مقولات. ارسطو سپس می گوید که پرسش هستی چیست؟...

15 صفحه اول

اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر

در نوشتار حاضر به شرح و نقد اومانیسم از دیدگاه دو فیلسوفی پرداخته شده است که از مشهورترین فلاسفه وجودی هستند.اومانیسم که قدمت آن به یونان عهد باستان بر می‌گردد در طول تاریخ، تفاسیر متعددی داشته است. سارتر در کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، صورتی از اومانیسم را می‌پذیرد که در نامه درباره اومانیسم مورد انتقاد شدید هایدگر قرار گرفته است.از نظر هایدگر تمام تقریرهای پیشین از اومانیسم از نقصی مشترک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023